Resim sanatı hem kullanım araçlarının
basitliği hem de günümüze kadar birçok farklı işlevde kullanılmasıyla en eski
sanattır. Geçmişten günümüze kadar geleceğe not bırakmak, iletişim kurmak vb.
gibi birçok işlevde kullanılmış ve her geçen gün malzeme çeşitliliği ve
resmedilecek objelerin artmasıyla birlikte gelişmiş ve kendi içerisinde de birçok
alt başlığa ayrılmıştır. Alt başlıklara ayrılmasının başlıca nedenleri
kullanılan malzemeler ve kullanılan yerler olarak göze çarpmaktadır. En popüler
olanları ise yağlı boya ve karakalemdir.
Birçok karakalem sanatçısı karakalemin resimden farklı bir sanat
olduğu kanısında olsa da sanatsal genelleme yapıldığı zaman karakalem resim sanatının alt
dallarından birisi olarak gözükmektedir.
Peki nedir bu karakalem?
Karakalem yakılarak
kömür haline getirilmiş bir takım ağacından (En bilindik ve en çok
kullanılanları asma ve söğüt ağacıdır.) elde edilen çizim aracını kullanarak
aynı rengin farklı tonlarıyla resmi ele alıp bu farklı tonlar sayesinde resme
derinlik vermekle oluşur. Karakalem birçok
ressamın tek ele aldığı sanat konusu olmuştur. Böylelikle ressamlar kendilerine
belirledikleri bu sanat çeşidi ile fazla zaman geçirerek en iyi resimleri
yapmayı hedeflemişlerdir. Günümüze baktığımızda karakalem birçok gencin de resme yönelmesinde etken olmuştur.
İbrahim Ozanoğlu başta olmak üzere ülkemizde pek çok karakalem üstadı vardır. Peki karakalem
teknikleri nelerdir?
Karakalem tekniğinin en
başında tek renk çalışma prensibi yer almaktadır. Genellikle bu tek renk kömür
kalemi ya da kurşun kalem olarak nitelendirdiğimiz kalemdir. İlk başlayan
ressam adayları genellikle siyah kurşun kalem ve basit kağıtlarla başlarken
zaman geçtikçe bu malzemeler kömür kalemleri ve profesyonel resim kağıtlarına
kadar gitmektedir. Işık ev gölgeleme gibi temel resim tekniklerinin
kullanılmasıyla birlikte karakalem
ile portre ve obje çizimleri gerçekleştirilirken resim kaleminin tutuş ve vuruş
teknikleriyle aynı ton üzerinden gölge ve katman vermekle birlikte ressamın
kalemi ne kadar kullandığına bağlı olarak 3 boyutlu görsellerde
çizilebilmektedir.
Karakalem sanatının
püf noktaları nelerdir?
Karakalem püf
noktalarından bahsederken ilk olarak doğru kalem seçiminden bahsetmemiz
gerekir. Birçok ressamdan edindiğimiz bilgilere göre en popüler tercih Staedler
Mars seti olarak göze çarpmaktadır. Silgi kullanımında tercihiniz daima iz
bırakmayan silgiler olmalıdır. Karakalem
gibi bir çizimde eski çizimlerin bırakmış olduğu izleri kapatmak veya silik
çizgilerle resmi sunmak oldukça zordur. Silgi seçiminde ise karşımıza Staedler
çıkıyor. Karakalem sanatının püf
noktalarının en olmazsa olması kullandığınız kalemin ucu her zaman sivri
olmalıdır. Eğer karakalem sanatına
yeni başlayacaksanız maket bıçağı ile kalemlerinizi sivriltmenizi öneririm.
Çünkü ilerleyen zamanlarda kalemin dış yüzeyinin uçtan itibaren 5 santimini
kesmeniz gerecektir. Başka bir yöntem olarak Maket bıçağı ile tahta kısmından
kurtulduktan sonra kâğıt yardımıyla uçlarını sivriltebilirsiniz. Bir diğer püf
nokta ise çizdiğiniz kalem ile o kalem darbelerinin maruz kaldığı kâğıdın
uyumudur. Her zaman en iyi kalem ile en iyi kâğıt uyumludur diye bir kural
yoktur. Kullanılan malzemelerin dışında karakalem
sanatının püf noktaları arasında taslak çizimi yer alır. Çünkü her zaman
çizilen taslak içerisini doldurmak daha kolaydır. Yanlış çizilen bir taslak ne
kadar doğru doldurulursa doldursun yanlış bir yapıda olabileceği gibi taslak
portre gibi önemli bir çalışmada yanlış çizilirse çizilen portre aslını veya
hayali olarak tasarlananı size vermeyecektir. Bu yüzden ilk olarak taslak
üzerinde birden çok çizim yapılmalı ve çizilecek olan taslaklardan en doğrusu
temel olarak alınmalıdır. Bu püf noktaların dışımda birçok püf nokta mevcuttur
fakat resme yeni başlayacaksanız ilk olarak bu püf noktalara dikkat etmeniz
size doğru başlangıcı yapmanızı sağlayacaktır.
Hiç yorum yok